Laporan -laporan

Laporan Cheeseman
Laporan ini disediakan oleh Mr H.R Cheeseman, Timbalan Pengarah Pendidikan pada tahun 1938.
Tujuan : Membuat satu laporan tentang kurikulum sekolah Inggeris dan vernakular
Tahun : 1938
Cadangan : 1. Menambahkan sekolah tukang dan memperbaiki kurikulum bagi sekolah-
sekolah tersebut supaya mereka akan dijadikan Sekolah Teknik Rendah.
2. Kurikulum Bahasa Inggeris hendaklah memasukkan mata pelajaran ‘amali’
spt pertukangan bagi lelaki dan sains rumah tangga bagi perempuan.
3. Masukkan mata pelajaran Sains. Bahasa Inggeris mp wajib di semua sekolah
vernakular.
4. Sekolah perdagangan di pusat bandar besar yang lulus Peperiksaan School
Certificate.
5. Lantik pengelola sekolah vokasional.
6. Pendidikan asas dalam semua bahasa pengantar, diberi secara percuma.

Laporan Barnes
Laporan ini disediakan oleh jawatankuasa mengenai pendidikan Melayu
Pengerusi : En L.J.Barnes
Pengarah Bhgn Latihan Sisial University Oxford
Tujuan : Menyelidik dan memperbaiki pendidikan bagi orang Melayu
Tahun : 1950
Cadangan : Melibatkan rombakan sistem pendidikan
-menubuhkan sek-sek dwibahasa dgn BI dan BM sbg bhs penghantar
- sek-sek vernakular : Melayu, Cina dan Tamil ditukar secara beransur-ansur kpd
sek keb.
- Mengkaji dan memperbaiki pendidikan bagi org Melyu
- Memperluaskan peluang pendidikan bagi anak melayu.

Laporan Fenn-Wu
Laporan ini disediakan oleh jawatankuasa mengenai pendidikan Cina
Pengerusi : Dr Fenn & Dr Wu
Setiausaha Kerja Bersekutu kpd Lembaga Amanah bagi beberapa buah universiti di China.
Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu
Tujuan : Melayani kehendak masy Cina yg menganggap laporan Barnes sbg percubaan menghapuskan bahasa dan budaya org-org Cina
Tahun : 1951
Cadangan : Memperakukan pengekalan dan pembaikan sekolah-sekolah Cina.
Kesannya : Kerajaan menubuhkan JK Penasihat Pusat mengenai pendidikan dgn tujuan utk mengkaji cdgan kedua-dua laporan dan mencari satu kompromi daripada kedua-dua pendapat.

Cadangan : Dikenali Ordinan Pelajaran 1952 dan antara ciri-ciri penting ;
- memajukan sist sek keb dgn pengenalan unsur dwibahasa kpd sek-sek vernakular
- mengadakan 3 bhsa kpd sek vernakular melalui bhs keb
- mengekalkan sek aliran jenis kebangsaan (inggeris) yg sedia ada.
- mengembangkan sek-sek vokasional

Comments